söndag 23 november 2008

Söndag kväll

Hej


Ja nu är det söndag och en hel ny vecka framför sig. Helgen har varit ganska bra har som vanligt inte hunnit med det jag hade tänkt, men så är det ju alltid. Under rubriken Intressanta länkar har jag lagt in min mans yngsta son Pers hemsida, han är så fantastiskt duktig på att måla porträtt, kolla får ni se, jag fick en tavla där han hade målat av våra två hundar i födelsedagspresent Jag blev så jätte glad över den. Och jag vet hur många timmars jobb han hade lagt ner på att måla den. Min man är också konstnär på fritiden tyvärr hinner han aldrig med att måla längre. Han brukar skoja till det när någon frågar om han gör tavlor fortfarande


" Ja många men inga som jag ramar in"





Jag har plockat fram en guldig spegel och två små tavlor som jag tänkte experimentera och måla i vitt och sen skava av lite för att se hur det blir. Det skulle kunna bli bra, bifogar en bild som de ser ur idag och visar sen hur det blev när det blev klart. Håll tummarna.





Jag var förra helgen hos min dotter i Göteborg, och hon bjöd på ett så jätte gott bröd som hon hade bakat. Det var tydligen Anna Skippers nyttiga bröd. Mycket gott för att vara nyttigt.





Här kommer receptet.





Ett Bröd bakat på dinkelmjöl och fullkornsprodukter ger lång mättnadskänsla och är lätt bakat. Bara att röra i hop.







  • 5 dl dinkelmjöl


  • 2 dl grahamsmjöl


  • 3 dl rågsikt


  • 2,5 del fyrkornskross


  • 1 dl vetegroddar


  • 1 tsk havssalt


  • 4 tsk bikarbonat


  • 5 msk blandade brödkryddor, (Anis o fänkål)


  • 1 l ekologisk filmjölk


  • 0,5 dl sirap el honung


Sätt ugnen på 175 grader blanda alla torra ingredienser, rör ner filmjölken o sirap el honung smöra o bröa två 1,5 l avlånga formar. Grädda ca 100 minuter. Alternativ gör halva satsen i en brödform och grädda i 60 minuter.



Tycker det är lite kul med ordspråk så här kommer ett.



Lycklig den som inte sörjer över vad han saknar, men som glödjs åt vad han har. Av Demokritos



Ha en fortsatt skööön kväll.



Kram Helen



1 kommentar:

Anonym sa...

Hi hi, vad bra att du försöker få folk att bli nyttiga :) Jätte mysigt att ni va nere iallafall!!! Har du bakat brödet än? Kram sussie

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...