söndag 8 juli 2012

ROSOR!

Godkväll!
Har precis varit in i sovrummet och tagit ur täcket ur påslakanet, det är så varmt och klibbigt på nätterna.
Idag var meningen att jag skulle plantera i mitt land, men jag blev sittande med bokföringen istället, det var lika bra det efter som det regnade till och från hela dagen.

Bild utanför butiken!


I går var jag till Hjo och besökte den årliga hantverksmässan, lite smått och gott hittade jag allt!

Jag var även till Marie, på butiken Vita Ranunkler där blev det bla. små fina plantor av stockrosor som var så fint omslagna, de var nästan synd att bryta inslagningen, för att plantera dem. Marie hade en ljuvlig ros som hette Constance Spry som var helt underbar, den bara måste jag ha!

Constance Spry så här vacker ser den ut!


I morgon tänkte jag ta en tripp till Melldala trädgård, och införskaffa mer rosor, jag har planterat ett antal rosor i landet, och mer skall det bli. Jag har ju ett jättestort trädgårdsland som det var meningen att jag skulle ha både grönsaker och blommor i, detta var innan vi startade butiken, idag hinner jag inte alls med som jag hade tänkt från början, alltså har jag fått tänka om! så nu får det bli mest perenner som får breda ut sig, så jag slipper allt ogräs, fast hallonen och jordgubbarna samt rabarber får finnas kvar, det är toppen att ha till allt vi bakar.


Här kommer lite rosor som finns i vår trädgård!

 Honungs rosen som doftar ljuvligt och har blivit ganska hög, klätterros!
     New Dawn har jag planterat på flera ställen, den är lite svår, och har ibland svårt att klara vintern här i vår lerjord, men jag ger mig inte, i landet där de står, har de tagit sig riktigt bra i år.
Queen Elizabeth, de är ny planterade för i år, så de var inte så mycket att fotografera, kanske ser de ut så här nästa sommar! 
 
Rosen Gråsten som är vit och alltså inte grå! Denna ros har jag i en rabatt, där jag bara har vitt och grönt, på baksidan av vårt hus, här trängs den med vitt päron träd, buxbom, vita löjtnanshjärtan samt vita pioner.

Klätterrosen Flammentanz, denna är nog den härdigaste rosen jag har haft någon gång, den slingrar sig nu runt vår portal.


 Den ståtliga och stora Polstjärnan, kan bli gigantisk, är även den ny för i år!  

Buskrosen Bonica, en riktigt rik blommande buskros och mycket härdig.



Blue Bajou stor blommig, mycket svår odlad, jag har fått planterat nya flera gånger då de har svårt att klara våra kalla vintrar, men ack så vacker den är!  

Det blev mycket rosor i detta inslag, men man kan ju knappast få för mycket av dem, om ni frågar mig!
Nu skall det bli skönt att krypa i säng, det blir nog en klibbig natt igen, som det känns!

I morgon söndag har vi öppet butiken mellan 11.00 - 16.00
Vi har startat med en fynd bod i skjulet där vi löpande lägger ut mest ute saker till starkt reducerade priser!

REAN fortsätter på kläder 50% - 70% rabatt, på smycken är det 25% rabatt.

I Cafét finns det denna helg, hårda kakor, pajer, morotskaka, chokladkaka mm.

Varmt välkomna!

Kram Helen


1 kommentar:

marita blücher sa...

Hej Helen,
Det var ju år och dar sedan jag besökte din blogg, förstår inte vart tiden tar vägen (och snart har halva sommaren passerat - hjälp !!).
Vilken blomsterprakt, man kan nästan känna den underbara doften !
Önskar dig en fortsatt härlig sommar och skickar mina varma kramar/Marita

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...